در گفت و گو با صبح ما؛

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس ششم به «صبح ما» گفت: تظاهرات در سایر کشورها هم برگزار می‌شود اما معمولاً کسی کشته نمی‌شود دولت‌ها نباید با تظاهرات کنندگان با خشونت برخورد کنند. خواسته واقعی ما این است که دولت و حاکمیت پیام این تظاهرات‌های اخیر را دریافت کند و بتواند ریشه‌های اساسی عدم رضایت را برطرف کند.

 

صبح ما| مردم شهرهای مختلف خوزستان درپی بروز کم آبی گسترده در این استان دست به برپایی تظاهرات‌ زدند، تظاهراتی که منجر به‌خشونت و برخوردهای شدید نیروهای انتظامی و امنیتی شد تا در این میان تعدادی هم جان خود را دست بدهند. درهمین‌باره حسین انصاری راد، عضو ششمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه خبری صبح ما گفت: «اعتراض‌هایی که در خوزستان شروع شد و به شهرهای دیگر رسید همگی ناشی از یک ناخشنودی و نارضایتی انباشته شده ۴۰ساله است. یعنی سیاست‌هایی که در این مدت توسط حکومت اتخاذ شده موجب نارضایتی‌ها شده است. موضوع خوزستان هم فقط مسئله آب نیست، بسیاری از عوامل مانند گرانی‌های اخیر مانند یک چاشنی عمل کردند و سبب شد عدم رضایت انباشته شده مردم تبدیل به تظاهرات گسترده شود. ما تا به یک مصالحه ملی نرسیم و تا یک ارتباط خوب با مجامع بین‌اللملی نداشته باشیم همه این تنش‌ها ادامه خواهد داشت.»

وی درخصوص برخورد با تظاهرات‌های مدنی ادامه داد: «البته نوع برخوردی که حاکمیت با تظاهرات خوزستان داشت مناسب نبود، درست مانند برخوردی که با نظام با تظاهرات آبان ۹۸ و سال ۹۶ انجام داد و منجر به کشته شدن بسیاری شد، درحالی‌که برخوردهای خشونت آمیز علاج کار نیست. قطعاً اگر حاکمیت در سیاست‌های کلی خودش تغییری انجام ندهد و انتخابات درست و جامعی برگزار نکند، همچنین سیاست خارجی تغییر نکند این تظاهرات‌ها به اشکال مختلف ادامه خواهد داشت و این وضعیت به‌ضرر حاکمیت و جمهوری اسلامی خواهد بود.»

این نماینده سابق مجلس بیان کرد: «حاکمیت اگر از تدبیر کافی برخوردار باشد باید زمینه‌های وقوع این تظاهرات را برطرف کند. البته تظاهرات مسالمت‌آمیز در قانون اساسی ما هم پیش‌بینی شده که مردم حق تظاهرات دارند و باید پاسخ درستی به مردم داده شود تا آن‌ها بتوانند به سیاست‌های حاکمیت و دولت اعتماد کنند. ام باید گفت اساس اعتراض‌ها به این برمی‌گردد که مردم به‌طور آزاد نتوانستند در انتخاب شرکت کنند. اگر در این دو انتخابات اخیر یعنی مجلس و ریاست جمهوری مردم در انتخابات آزادانه شرکت می‌کردند کمک می‌کرد اعتراضات این چنین شکل نگیرد. اما وقتی بخش زیادی از نیروهای سیاسی در انتخابات رد صلاحیت می‌شوند، زمینه‌های سوء مدیریت در نظامِ اداره کشور گذاشته می‌شود، سوء مدیریت و اتخاذ تصمیمات اشتباه هم سبب نارضایتی مردم و زمینه تظاهرات آن‌ها را فراهم می‌کند.»

انصاری راد ادامه داد: «اگر ریشه وقوع تظاهرات‌ها برطرف شود، درصورت بروز تظاهرات به دلایل مختلف دولت می‌تواند با مصالحه، مذاکره و رحمت با تظاهرات کنندگان برخورد کند و بدون خشونت به نتیجه برسد. اما مشکل این است که این ریشه‌ها همچنان وجود دارند. شما درنظر بگیرید درخصوص طرح صیانت از کاربران فضای مجازی همان‌طور که بسیاری گفتند این قبیل قوانین هم منجر به تظاهرات خواهد شد. وقتی تعداد زیادی از کاربران از این فضای مجازی نان می‌خورند و نان آن‌ها قطع می‌شود قطعاً دست به تظاهرات می‌زنند. اگرهم با وجود برطرف شدن این ریشه‌ها تظاهراتی صورت بگیرد کاملاً قابل پاسخگویی و مذاکره است و به خشونت کشیده نمی‌شود.»

وی در پایان یادآور شد: «تظاهرات در سایر کشورها هم برگزار می‌شود اما معمولاً کسی کشته نمی‌شود دولت‌ها نباید با تظاهرات کنندگان با خشونت برخورد کنند. خواسته واقعی ما این است که دولت و حاکمیت پیام این تظاهرات‌های اخیر را دریافت کند و بتواند ریشه‌های اساسی عدم رضایت را برطرف کند. ریشه اساسی این نارضایتی‌ها عدم مشارکت عامه مردم در مدیریت کشور و سوء مدیریت‌هایی است که در کشور رواج پیدا کرده است.»