اختصاصی؛

به نظر می رسد کسانی که درصدد پابرجا ماندن انحصار تولید محصولات بی کیفیت در کشور هستند، علاقه ای به استفاده شهروندان از محصولات باکیفیت ندارند.

 

به گزارش صبح ما، داستان قدیمی انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی هنوز ادامه دارد و به نظر نمی رسد تا زمانی که منافع عده ای در مونتاژ قطعات چینی و فروش چندبرابری آنها در بازار وجود دارد، بتوان پایانی برای این مسیر متصور بود.

ماجرای خودروی ملی، دقیقا مشابه کالاهای برقی تولید داخل که از کیفیت پایین برخوردارند و به صورت مونتاژ به نام کشورمان فروخته می شوند، با حمایت های همه جانبه گروهی پرنفوذ و قدرتمند به یک تراژدی تلخ تبدیل شده است.

همین چند روز پیش، غلامرضا مصباحی مقدم به عنوان یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز و عضو شورای فقهی بانک مرکزی ایران در واکنش به تلاش های صورت گرفته برای واردات خودرو، از این اقدام به عنوان مانور تجمل یاد کرد.

تعبیری که خیلی زود با واکنش برخی از فعالان رسانه ای مواجه شد و این پرسش از مخالفان واردات خودرو در کشور مطرح شد که وقتی می توان با همان قیمتی که خودروهای مونتاژ داخل خریداری کرد، خودروی با کیفیت تری خرید، فلسفه ایجاد انحصار برای خودروسازان داخلی با چه منافعی گره می خورد؟

امروز نیز نماینده چابهار در مجلس گفته است:«خودروی ملی یعنی افتضاح ملی، یعنی باز نشدن ایربگ ها در ۹۳ درصد موارد، یعنی کشته شدن بیش از حدود ۲۰ هزار نفر در سوانح رانندگی، یعنی ارابه مرگ.»

به گفته این نماینده، هیچ خانواده ای نیست که داغدار از دست دادن عزیزی در تصادفات نباشد؛ آیا مخالفت با واردات خودرو سهیم شدن در این فاجعه انسانی نیست؟

به نظر می رسد کسانی که درصدد پابرجا ماندن انحصار تولید محصولات بی کیفیت در کشور هستند، علاقه ای به استفاده شهروندان از محصولات باکیفیت ندارند.

این درحالیست که به گفته اغلب کارشناسان اقتصادی، هیچ ضرورتی وجود ندارد که با وجود ناتوانی ها در تولید کالاهای مرغوب در کشور، بازهم به این روند ادامه دهیم و جان و مال هموطنان را با خطرهای بعضا جبران ناپذیر مواجه کنیم.

آسیب های ناشی از تصادفات در ایران، صدای پلیس راهور را نیز درآورده است چرا که به گفته مقامات مربوطه، گزارش های متعددی از آتش گرفتن خودروها پس از تصادف به دلیل ایمن نبودن به دست آنها رسیده است.

خودروسازان داخلی اما، در ماه های اخیر بازهم بر قیمت خودروهای مونتاژ شرکت خود افزوده اند و معلوم نیست چرخه آشفته ایجاد شده در بخش خودرو چه زمانی سر باز ایستادن دارد اما بدون شک همه چیز منوط به اخذ تصمیمی ملی به دور از منافع جناحی است.