اختصاصی؛

بی‌نظیر و صالحه نمونه‌های اخیری از کودکان افغانستانی هستند که خانواده‌هایشان در ازای دریافت پول نقد که به‌شدت به آن نیاز دارند، آن‌ها را معامله می‌کنند.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از بیزینس اینسایدر، از زمانی که طالبان، افغانستان را به تصرف خود درآورده است، برخی از خانواده‌های مستأصل برای گذران زندگی به فروش فرزندان خود برای ازدواج روی آورده‌اند.

«بی‌نظیر»، دختر ۸ ساله‌ای از افغانستان است که خانواده‌اش او را در قبال ۲ هزار دلار فروخته‌اند. پدر بی‌نظیر به ان‌بی‌سی نیوز گفت که این پول صرف زنده ماندن بقیه اعضای خانواده از جمله هشت کودک دیگرش خواهد شد.

«مراد خان» ۵۵ ساله به ان‌بی‌سی نیوز گفت: ما خانواده‌ای ۱۰ نفره هستیم. سعی می‌کنم با قربانی کردن یک نفر، ۱۰ نفر را زنده نگه دارم. خان چند ماهی است که کارنکرده و همین امر سیر کردن شکم خانواده پرجمعیتش را سخت کرده است.
خان به ان‌بی‌سی نیوز گفت که بی‌نظیر ازدواج خواهد کرد. مردی که او را خریده است دست او را می‌گیرد و می‌برد.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، «صالحه» دوست صمیمی بی‌نظیر نیز به قیمت ۲ هزار دلار برای ازدواج فروخته شده است. پدر صالحه اظهار کرد که برای پرداخت بدهی خود باید او را بفروشد.

بی‌نظیر و صالحه نمونه‌های اخیری از کودکان افغانستانی هستند که خانواده‌هایشان در ازای دریافت پول نقد که به‌شدت به آن نیاز دارند، آن‌ها را معامله می‌کنند.

افغانستان در آستانه فروپاشی اقتصادی است

بر اساس پیش‌بینی آژانس توسعه سازمان ملل، پس از تسلط سریع طالبان بر کشور، افغانستان به سمت «فقر جهانی» پیش می‌رود.

«کانی ویگناراجا»، مدیر بخش آسیا و اقیانوسیه برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد UNDP گفت: ظرف یک سال، نرخ فقر در افغانستان به ۹۷ درصد یا ۹۸ درصد خواهد رسید.
ویگناراجا بیان کرد: افغانستان تا اواسط سال آینده تقریباً با فقر جهانی روبرو خواهد شد. مهم نیست چگونه این پیش‌بینی انجام می‌شود اما ۹۷ -۹۸ درصد فقر در پیش‌ رو است.

پس از تصمیم «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از منطقه پس از دو دهه تلاش برای پاک‌سازی این کشور از وجود افراط‌گرایان، طالبان کنترل افغانستان را به دست گرفت. طالبان در تصرف خود، نام کشور را به امارت اسلامی افغانستان تغییر داد و به همان نامی که در آخرین باری که رژیم در سال ۱۹۹۶ قدرت را در دست داشت، بازگشت. این رژیم تا سال ۲۰۰۱ پیش از حمله ایالات متحده به افغانستان، در قدرت باقی‌مانده بود.

ویگنارجا اظهار کرد که پس از خروج طالبان از قدرت توسط ایالات متحده در سال ۲۰۰۱، افغانستان چندین دستاورد توسعه‌ای از جمله دوبرابر شدن درآمد سرانه و افزایش میانگین تعداد سال‌های تحصیل به دست آورد.

در دو دهه گذشته، افغانستان دستاوردهای اقتصادی قابل‌توجهی داشته است که اکنون به دلیل بی‌ثباتی سیاسی در خطر فروپاشی قرار دارند. ویگنارجا افزود که افغانستان به دلیل تسلط طالبان در بانکداری با معضل مواجه است. این بی‌ثباتی با همه‌گیری کرونا هم بدتر شده است.

دولت بایدن، در تلاش برای محدودکردن منابع طالبان، نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار ذخایر بانک مرکزی این کشور را مسدود کرد که طبق گزارش‌ها، بیشتر آن در اختیار بانک فدرال رزرو در نیویورک است.

«شاه محرابی»، یکی از اعضای ارشد هیئت‌مدیره بانک مرکزی افغانستان، به بلومبرگ گفت که این اقدام به‌عنوان اقدامی نادرست مورد انتقاد قرار گرفته است و در نهایت به افغان‌ها بیشتر از طالبان آسیب می‌رساند.

ترجمه: گلناز سادات غفاری