اشرف بروجردی گفت: فقط یک نکته را می‌دانم که مردم نسبت به حضور نظامی‌ها در راس قوه مجریه حساس شده‌اند و شخصا من این مساله را چندین بار در گفت وگو‌های مختلفی تاکید کرده‌ام. شرایط کشور طوری شده که امید مردم برای حضور در انتخابات کاهش یافته و مسئولان باید وضعیت موجود مردم را درک کنند.

 

در روزهای گذشته پیامی از طرف مقام معظم رهبری به واسطه گری رئیس مجلس یازدهم به رئیس جمهور روسیه ارسال شد. بعد از اینکه نامه به رئیس دوما تحویل داده شد، بعضی از تحلیلگران دادن این مساله را بسیار مهم تلقی کردند و تاکید کردند که به سادگی از مساله نباید عبور کرد. بعضی‌ها تحلیل می‌کنند که رئیس مجلس خود را پیروز انتخابات ۱۴۰۰ می‌داند و به همین دلیل شخصا اصرار داشتند تا نامه رهبری را به مقامات علی رتبه کشور روسیه تحویل دهند. در آن سو هم اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ نیاز به اعتماد دوباره مردم و تایید صلاحیت کاندیداها توسط دستگاه‌های نظارتی دارند و با وجود اینکه فقط چند ماه تا انتخابات ۱۴۰۰ باقی مانده هنوز مردم از آنها روی برگردانده‌اند و دولت روحانی را مقصر همه مشکلات کشور می‌دانند.

 

در همین رابطه اشرف بروجردی فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفته است:

پیام رهبر انقلاب به رئیس جمهور روسیه دارای چه محتویات مهمی می‌تواند باشد و چرا این نامه از طرف آقای قالیباف به مقامات روسیه تحویل داده شده است؟

 

پیام مقام معظم رهبری به رئیس جمهور روسیه قاعدتا دارای یک پیام روشنی بوده است. ایشان بدون دلیل و استدلال منطقی هیچ پیامی را منتقل نمی‌کنند. به طور دقیق اطلاع ندارم که پیام مقام معظم رهبری به رئیس جمهور روسیه دارای چه محتویاتی است، اما قطعا یک سوالی وجود دارد که چرا باید آقای قالیباف پیام رهبر انقلاب را به مسئولان عالی رتبه روسیه تحویل می‌دادند. چه دلیلی وجود دارد که وزیر امور خارجه پیام رهبر انقلاب را به مقامات روسیه تحویل نداده‌اند. با در نظر گرفتن تمام این سوال‌ها به نظر می‌آید که مقام معظم رهبری یک توجه خاصی به این موضوع داشتند.

 

بعضی‌ها ادعا می‌کنند که پیام این موضوع این است که خود را پیروز انتخابات می‌داند که بسیار تعجب‌آور شده است. از طرفی برخی می‌گویند که رئیس مجلس از رهبری درخواست کرده که نامه را او به مقامات روسیه تحویل بدهد که این مساله هم جای سوال دارد.

 

مقام معظم رهبری در تمام مسائل به صورت قاطع برخورد می‌کند. البته بعضی‌ها از ارائه نامه رهبری توسط رئیس مجلس به مقامات روسیه سوء استفاده کرده‌اند و برداشت‌هایی را از این مساله داشته‌اند. من نیت رئیس مجلس یازدهم را از اینکه چرا اصرار داشتند خودشان نامه رهبری را به مقامات روسیه تحویل داده‌اند، اطلاعی ندارم.

 

فــکــر مــی‌کــنیدکه مردم از حضور نظامیان در عــرصه ریـــاست جمهوری استقبال می‌کنند؟

 

فقط یک نکته را می‌دانم که مردم نسبت به حضور نظامی‌ها در راس قوه مجریه حساس شده‌اند و شخصا من این مساله را چندین بار در گفت وگو‌های مختلفی تاکید کرده‌ام. شرایط کشور طوری شده که امید مردم برای حضور در انتخابات کاهش یافته و مسئولان باید وضعیت موجود مردم را درک کنند و مردم را ترغیب کنند تا پرشور در صحنه انتخابات حاضر شوند.

 

رئیس مجلس فقط یک سال از حضورش در ریاست قوه مقننه می‌گذرد، اینکه بیاید در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شود چندان منطقی نیست که ریاست مجلس را رها کند و وارد قوه اجرایی شود. به نظر من این موضوع اول تا حدی نگاه ابزاری به رای مردم است و دوما نظر مردم در این بین سوخت شده است.

تا به حال به این مساله توجه کرده‌اید، برای اینکه یک نفر در مجلس قرار بگیرد چه هزینه‌هایی از جیب مردم شده است. چرا باید در کشور ما با وجود انبوه مشکلات اقتصادی فردی از ریاست مجلس تمایل دارد به قوه مجریه هم بیندیشد؟ این مساله خیلی مناسب به نظر نمی‌آید و دارای سوال هایی است.

 

چه شرایطی باعث شده که مردم در سال‌های اخیر از شرایط نا امید شوند؟

 

به‌نظر من حال جامعه خوب نیست اما نه به این معنا که مردم نسبت به زندگی احساس یأس و ناامیدی داشته باشند. من فکر می‌کنم مهم‌ترین اتفاقی که در این حادثه بیماری در جامعه رخ داد و حادثه مثبتی بود این است که مردم احساس می‌کنند خودشان باید مشکلات خود را حل کنند و در پی این باشند که نگاهشان بیشتر به دست و توان خودشان باشد. این گفته از این جهت می‌تواند مهم باشد که در آینده یک مشارکتی را با حاکمیت ایجاد می‌کند که اگر جامعه زمانی خواسته‌ای داشت بتواند در کنار مسئولان در آن مساله مشارکت داشته باشد.

 

در هر صورت شرایط جامعه به‌دلیل اتفاقاتی که افتاده و مشکلات اقتصادی که بر مردم حادث شده اقتضا می‌کند دولتمردان و عامه مردم برای اینکه بتوانند زندگی خود را بهتر اداره کنند محاسبه‌ای در زندگی خود داشته باشند. از محدودیت‌هایی که برایمان اعمال می‌شود از یک طرف و از طرف دیگر مشکلات داخلی بر شرایط جامعه تاثیر می‌گذارند، البته همه مشکلات هم به گردن مدیران جامعه نیست بلکه بخشی از آن با توجه به اتفاقاتی است که افتاد و ما ناآگاهانه وارد این عرصه شده و به این بلیه گرفتار شدیم.

 

عملکرد دولت روحــانی در سال‌های اخیر باعث نشده که مردم از اصلاح‌طلبان هم برای حضور در انتخابات ناامید شوند و باعث شکست آنــها در انتخابات آینده شود؟

 

رویکردی در بین احزاب اصلاح‌طلب وجود داشت اما همه عزم کردند که از آقای روحانی حمایت کنند. شاهد بودید که در آن گرما و فشار جمعیت چقدر اقبال شد و مردم چگونه پای صندوق رای آمدند تا اثبات کنند دیدگاهشان حرف اول را می‌زند و اینها اصلاح‌طلب هستند. لذا به‌نظرم ریزشی اتفاق نیفتاده است؛ اصلاح‌طلبی همچنان هست و ممکن است بنا به تغییرات در جامعه خواسته‌ها و آمال و آرزوهایش متفاوت شده باشد.

این طبیعی است که اصلاح‌طلبان به‌دنبال این معنا باشند که در روش، نوع گفت‌وگو و عملکردشان تجدید نظری کنند و همواره نیز از این آمادگی برخوردار بوده‌اند که به این امر مبادرت ورزند. البته این مساله بدین معنا نیست که اصلاح‌طلبی از جامعه ما رخت بربندد و این هرگز اتفاق نخواهد افتاد.

 

منبع: آرمان ملی