یک حقوقدان در خصوص توهین روزنامه کیهان به خاتمی گفت: اختلافات جناحی دلیل نمی شود که الفاظی از این دست به کار ببریم. آقای خاتمی کسی است که هنوز با یک “تکرار می کنم” می‌تواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد و اینکه افرادی از این ادبیات در مورد آدمی که در گوشه‌ای نشسته و هیچ کاری انجام نمی‌دهد، استفاده می‌کنند، نشانگر این است که از جایگاه اجتماعی آقای خاتمی می‌ترسند.

 

نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری، در گفتگو با «صبح ما» در خصوص توهین روزنامه کیهان به محمد خاتمی و در پاسخ به این سوال که آیا به کاربردن الفاظی چون، رفتار سالوسانه، نداشتن شرافت و… جرم محسوب می شود؟ گفت: قطعا جرم محسوب می شود و اصلا بحث توهین به مسئول سابق نیست. بحث یک شهروند است؛ شهروندی که در مملکت زندگی می کند، تابع قوانین کشور است و در حمایت قانون قرار دارد.

او ادامه داد: اختلافات جناحی دلیل نمی شود که الفاظی از این دست به کار ببریم. آقای خاتمی کسی است که هنوز با یک “تکرار می کنم” می‌تواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد و اینکه افرادی از این ادبیات در مورد آدمی که در گوشه‌ای نشسته و هیچ کاری انجام نمی‌دهد، استفاده می‌کنند، نشانگر این است که از جایگاه اجتماعی آقای خاتمی می‌ترسند.

نعمت احمدی خاطرنشان کرد: ایشان نه تریبونی دارند و نه می شود با او مصاحبه‌ای کرد و اسم او را در روزنامه ای نوشت، حالا چرا نزدیک به انتخابات، با این ادبیاتِ غیر شرعی، اگر نخواهیم بگوییم ادبیات غیرقانونی، با ایشان برخورد می‌کنند؟! برای اینکه از جایگاه او می‌ترسند. این توهین‌ها به شخص آقای خاتمی نیست این توهین‌ها به جایگاه آقای خاتمی است و ناشی از خوفی است از یک ” تکرار می‌کنم” دوباره دارند.

این حقوقدان در خصوص اتهام زنی‌هایی از این دست در سانه‌ها گفت: ببینید هیچ پرونده‌ای  از این دست به نتیجه نمی‌رسد. یک سری افراد در جامعه، جایگاه به اصطلاح خودی محسوب می شوند و حاشیه امن دارند، یک سری افراد هم خودی نیستند. در مورد افرادی که حاشیه امن دارند هم سابقه ندارد بابت استفاده از چنین الفاضی مورد بازخواست قرار بگیرند. ۲۰- ۳۰ سال است که کیهان با چنین ادبیاتی به خیلی از افراد حمله کرده و پرونده به نتیجه نرسیده است.  لذا نه آقای خاتمی و نه افرادی دیگر به این نوع از برخوردها واکنش نشان می‌دهند. به هر حال مردم گوینده این ادبیات را می‌شناسند و به آن توجه نمی‌کنند.

او اظهار داشت: در جامعه دوگروه داریم؛ گروهی که در خط نویسنده این مطلب کیهان هستند که حرف خود را می زنند و کار خود را می کنند و گروه دیگر هم افرادی هستند که نوع نگاه آنها جامع‌نگرانه است و اصلا به این توجه ندارند که گروه مقابل چه می‌نویسد. این وظیفه دادستانی است؛ دادستانی به عنوان مدعی العموم باید ورود پیدا کند و جلوی همچین مطالبی را بگیرد.

نعمت احمدی در پایان گفت: به قول آقای مرحوم رفسنجانی که نقل می کردند “روزی به آقای بهشتی گفتند، چقدر نسبت به اهانتهایی که به شما می شود طاقت دارید” و آقای بهشتی پاسخ دادند ” آسیاب به نوبت”. این آقایان یادشان باشد که آسیاب به نوبت است. یک روز چرخ با شما می گردد و روز دیگر هم  برشما؛ آدم باید عملکردی داشته باشد که اگر روزی چرخ با او نبود و بر او بود، زیرچرخ دنده‌هایش له نشود.