در گفت‌وگو با «صبح ما»؛

یک عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره انتخاب نامزد نیابتی یا اصلاح طلب اعتقاد بر این مساله دارد که ما عملکرد آقای روحانی و فراکسیون امید به عنوان نامزدهای نیابتی را تجربه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که چنین الگویی دیگر جوابگو نخواهد بود.

 

یک عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره انتخاب نامزد نیابتی گفت: ما عملکرد آقای روحانی و فراکسیون امید به عنوان نامزدهای نیابتی را تجربه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که چنین الگویی دیگر جوابگو نخواهد بود.

محمود میرلوحی در گفت‌وگو با «صبح ما» با اشاره به ورود اصلاح‌طلبان به رقابت انتخاباتی سال ۱۴۰۰ و در پاسخ به این پرسش که این نهاد چقدر امکان موفقیت خواهد داشت، گفت: من به عملکرد این نهاد خوشبین هستم.  فکر می‌کنم که این نهاد بتواند ظرفیت و استعداد جریان اصلاحات و نیز سازماندهی و تجهیز آنها را فراهم کرده و مقدمات حضورشان در صحنه را ایجاد کند. چراکه شرط موفقیت در انتخابات نیز همین مسائل است و نهاد اجماع‌ساز به عنوان یک نهاد فعال در صحنه انتخابات باید موثر باشد و بتواند بین مردم و رای دهندگان و نامزدهای انتخاباتی یک ارتباط برقرار کند.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، ادامه داد: من امیدوار هستم که نهاد اجماع ساز در انتخابات ۱۴۰۰ عملکرد موفقی داشته باشد. ولی واقعیت این است که راه سختی در پیش است. سال ۱۴۰۰ صرفا تغییر یک قرن نیست. امروز ۴۲ سال از عمر انقلاب گذشته است و در این دوران، کشور و مردم با انبوهی از مشکلات و چالش‌های داخلی و خارجی و اقتصادی و معیشتی مواجه است و به نظرم این حساسیت در انتخابات ۱۴۰۰ بیشتر از هر زمان دیگری است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، افزود: امروز از یک طرف اصولگرایان مانند گذشته همچنان خودشان را در قله تصور کرده و موفق فرض می‌کنند و این در حالی است که مردم با مشکلات جدی معیشتی و کرامت و عزت مواجه هستند. خانواده‌ها وقتی درآمد ندارند و با کرونا مواجه هستند، شواهد و قرائن نشان می‌دهد که جامعه خیلی گرفتار است و امید به زندگی در کشور آن طوری که باید باشد، نیست.

وی درباره چالش‌های نهاد اجماع‌ساز در انتخابات ۱۴۰۰، گفت: اولین چالش این است که این نهاد باید بتواند اعتماد و اعتبار کل جریان اصلاحات را جذب کرده و سپس بتواند این مساله را به صورت فراگیر در کشور اجرایی کند، همچنین در ادامه باید بتواند انسجامی بین  استعدادها و ظرفیت اصلاح‌طلبان ایجاد کند. البته من امیدوار هستم که نهاد اجماع‌ساز بتواند به این مهم دست پیدا کند ولی واقعیت این است که همه ماجرا در اینجا ختم نمی‌شود و بعد از این نهاد اجماع ساز درگیر موضوعات مهم دیگری خواهد شد.

میرلوحی ادامه داد: از جمله آنکه جریان رقیب نتیجه ایجاد انسجام و همدلی بین اصلاح طلبان و مردم را تجربه کرده است و بر همین اساس از هر ابزار ممکنی برای مانع تراشی در این مسیر استفاده خواهد کرد. جریان رقیب امروز به ابزاری مانند شورای نگهبان، قوه قضاییه و صداوسیما دسترسی دارد. هرچند که حضور این مجموعه‌ها برای انتخابات لازم است ولی باید پذیرفت که قرابت اصولگرایان به این مجموعه‌ها باعث می‌شود که شرایط برای اصلاح طلبان سخت‌تر باشد.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با بیان اینکه نهاد اجماع ساز و اساسا اصلاح طلبان باید زمینه مشارکت حداکثری مردم را در انتخابات فراهم کنند، گفت: مردم به صورت جدی با صندوق‌های رای فاصله گرفتند و این چالش اصلی اصلاح طلبان در انتخابات آینده است و حالا باید دید که این شرایط در انتخابات ۱۴۰۰ چه وضعیتی پیدا می‌کند و آیا یخ انتخابات تا آن زمان آب می‌شود یا نه؟

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح طلبان  تصمیمی برای معرفی نامزد نیابتی دارند، گفت: من فکر می‌کنم که این مساله روشن شده است و این بار اصلاح طلبان زیربار تکرار تجربه‌های گذشته نخواهند رفت. البته برخی اصلاح طلبان همچنان به انتخاب نامزدی نیابتی اصرار دارند و حتی این پیام را به ما دادند که اگر شما در انتخابات مجلس یازدهم حاضر بودید، امروز شاهد تشکیل چنین مجلسی نبودیم ولی ما اعتقاد داریم که حتی با نامزد نیابتی بازهم مردم در انتخابات مجلس یازدهم شرکت نمی‌کردند.

میرلوحی ادامه داد: ما عملکرد آقای روحانی و فراکسیون امید به عنوان نامزدهای نیابتی را تجربه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که چنین الگویی دیگر جوابگو نخواهد بود و از این حیث باید تلاش کنیم که اجازه ندهیم برای نحوه ورود اصلاح طلبان و انتخاب نامزد انتخاباتی تعیین و تکلیف شود. البته مساله اصلی ما همچنان حضور مردم در انتخابات است. هرچند در کنار آن ما به این اصل اعتقاد داریم که یکدستی در کشور جوابگو نخواهد بود و اتفاقا حضور احزاب و جریان‌های مختلف سیاسی باعث شفافیت و نظارت بهتر در عملکرد نهادهای مختلف کشور می‌شود.