در گفت و گو با «صبح ما»؛

دیپلمات پیشین ایران معتقد است این تصور که می‌توان برجام را به زمان دیگری موکول کرد تا بعد از انتخابات دولت منتخب آنان موفق به احیای برجام بشود، تصوری خطرناک است که می‌تواند شرایط متفاوتی را برای کشور ایجاد کند.

 

یک دیپلمات سابق معتقد است که برخی رویکردها و تصمیمات در داخل کشور به ویژه لابی برخی جریان‌های سیاسی که امیدوار هستند برجام را به بعد از انتخابات ۱۴۰۰ موکول کنند، این احتمال وجود دارد که عملا مقدمه احیای برجام را منتفی کرده و در نهایت منافع ملی را تحت تاثیر قرار بدهد.

فریدون مجلسی در گفت‌وگو با «صبح ما» با اشاره به تحولات اخیری که در جریان پرونده هسته‌ای ایران و برجام رخ داده است، گفت: این تحولات تاحدودی ناشی از اتفاقات اخیر در داخل کشور آمریکا و نیز تحولات جهانی به ویژه در مساله منطقه و خاورمیانه و نیز مواضعی است که پیش از این، طرفین برجام از جمله ایران نسبت به برجام اتخاذ کردند. بنابراین این تحولات بر اثر یکسری تحولات منطقه‌ای و داخلی کشورهای درگیر با برجام و نیز موضوعات جهان رخ داده و برهمین اساس باید برای ارزیابی و تحلیل این تحولات، همه شرایط را در نظر گرفت.

این دیپلمات سابق افزود: ما اگر بخواهیم درک درستی از این تحولات داشته باشیم، قبل از همه چیز باید سوابق برجام و رفتار طرفین برجام را در نظر بگیریم. از جمله اینکه آمریکا در قبال برجام با سرکار آمدن آقای ترامپ یک سری مواضع و رویکرد متفاوت اتخاذ کرد و این در حالی است که آمریکا برجام را در دوران اوباما کلید زد که در آن دوران آقای بایدن از جمله حامیان و مدافعان برجام بود.

وی ادامه داد: بنابراین تصور من این است که آقای بایدن در آمریکا به دنبال آن است که به نحوی برجام را احیا کند ولی مساله اصلی و کلیدی اینجاست که طرفین برای احیای برجام به دنبال مطالبات و شرط و شروطی هستند که حالا باعث اختلافاتی بین طرفین شده است. از جمله اینکه ایران اعتقاد دارد باید قبل از هرگونه مذاکره‌ای، آمریکا تحریم‌ها را لغو کرده و به صورت علنی به برجام برگردد و در مقابل آمریکا اعتقاد دارد که اول ایران باید به برجام برگردد.

مجلسی با بیان اینکه احیای برجام در گرو توافق و اجماع طرفین برجام ممکن خواهد شد، تصریح کرد: شاید انجام مذاکرات بتواند زمینه آن را فراهم کند که اختلافات بین طرفین به ویژه ایران و آمریکا برطرف شود ولی در شرایط کنونی ما شاهد این هستیم که فعلا جریان‌های داخلی در ایران و آمریکا همچنان امیدوار هستند که برجام احیا نشود و این نگرانی وجود دارد که لابی این جریان‌ها بتواند در نهایت موثر واقع شود.

این دیپلمات سابق با تاکید بر اینکه ایران بیشتر از آمریکا به احیای برجام نیاز دارد، تصریح کرد: ایران باید دقت و احتیاط بیشتری در این مساله داشته باشد و این در حالی است که برخی رویکردها و تصمیمات در داخل کشور به ویژه لابی برخی جریان‌های سیاسی که امیدوار هستند برجام را به بعد از انتخابات ۱۴۰۰ موکول کنند، این احتمال وجود دارد که عملا مقدمه احیای برجام را منتفی کرده و در نهایت منافع ملی را تحت تاثیر قرار بدهد.

وی افزود: این تصور که می‌توان برجام را به زمان دیگری موکول کرد تا بعد از انتخابات دولت منتخب آنان موفق به احیای برجام بشود، یک تصور خطرناک است که می‌تواند شرایط متفاوتی را برای کشور ایجاد کند؛ بنابراین بهتر است که در این مساله منافع ملی اولویت همه جریان‌های داخلی کشور قرار بگیرد، چراکه برجام یک مساله ملی است و نه جناحی!