در گفت و گو با «صبح ما»؛

نماینده ادوار مجلس گفت: متاسفانه برخی اصولگرایان و جریان‌های تندرو با ناامید کردن مردم از دولت و دلسرد کردن آنان فکر می‌کنند که زمینه پیروزی و موفقیت خودشان را فراهم می‌کنند. این در حالی است که ناامید کردن و دلسرد کردن مردم صرفا به معنای ناامیدی آنان از جریان اصلاحات نیست و ممکن است که این ناامیدی مردم به نظام و حاکمیت نیز تسری پیدا کند.

 

یک فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است که برخی اصولگرایان و جریان‌های تندرو با ناامید کردن مردم از دولت و دلسرد کردن آنان فکر می‌کنند که زمینه پیروزی و موفقیت خودشان را فراهم می‌کنند. این در حالی است که ناامید کردن و دلسرد کردن مردم صرفا به معنای ناامیدی آنان از جریان اصلاحات نیست و ممکن است که این ناامیدی مردم به نظام و حاکمیت نیز تسری پیدا کند.

داریوش قنبری در گفت‌وگو با «صبح ما» و با اشاره شروع فعالیت نهاد اجماع ساز در آستانه انتخابات، گفت: اصلاح‌طلبان باید به صورت جدی پیگیری مطالبات عمومی را در دستور کار خودشان قرار بدهند. اصلاحات به عنوان نهاد مدعی نزدیک به جامعه باید اهداف و برنامه‌های خودشان را مطابق با مطالبات و دغدغه‌های عمومی در نظر گرفته و در همین راستا گام بردارند. امروز یکی از مهمترین مشکلات و دغدغه مردم، مسائل اقتصادی و معیشتی است و بر همین اساس اصلاح طلبان باید یک برنامه جامع و کامل برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی در نظر بگیرند.

عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری با تاکید بر اینکه از حالا نمی‌توان پیش بینی دقیقی برای سرنوشت انتخابات در نظر گرفت، تصریح کرد: مولفه‌های مختلفی در رقم زدن نتیجه نهایی انتخابات موثر است و بر همین اساس نمی‌توان قاطعانه و صریحا یک سرنوشت و سرانجام مشخص را برای انتخابات در نظر گرفت. اصلاح طلبان باید با درنظر گرفتن این مولفه‌های متغیر برنامه‌های انتخاباتی خودشان را در نظر بگیرند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز مردم از جریان‌های سیاسی انتظار دارند که با برنامه و اهداف مشخص در انتخابات حاضر شوند، اظهارکرد: اصلاح طلبان از حالا باید یک برنامه و سری اقدامات و اهداف معین را برای آینده به مردم معرفی کنند. مردم خواستار حل مشکلات مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند و قطعا جریانی می‌تواند موفق باشد که برنامه بهتری برای رفع این مشکلات داشته باشد و به مردم معرفی کند.

قنبری در پاسخ به این پرسش که اصلاح طلبان با نامزد اصلاح طلب یا نیابتی موفق‌تر خواهند بود، تصریح کرد: این مساله بستگی به شرایط انتخابات دارد و یکی از مهمترین عوامل دخیل در این مساله موضوع ردصلاحیت‌هاست. بنابراین باید دید که شرایط به کجا ختم می‌شود. ولی در مجموع چه نامزد نیابتی و چه نامزد واقعا اصلاح طلب، جریان اصلاح طلب باید روحیه مطالبه‌گری و نزدیکی با افکار عمومی را چه در انتخابات و چه بعد از آن حفظ کند.

وی در پاسخ به این پرسش که اصلاح طلبان چگونه می‌توانند زمینه مشارکت عمومی را در انتخابات تقویت کنند، تصریح کرد: این مساله به همان نحوه تعامل اصلاح طلبان با افکار عمومی و بدنه اجتماعی بستگی دارد. اصلاح طلبان باید ناظر بر مطالبات عمومی رفتار کنند. اگر برنامه‌ها، اهداف و تصمیمات تطابقی با مطالبات عمومی نداشته باشد، عملا این ارتباط بین جریان اصلاح طلبی و مردم شکل نگرفته و در نهایت مردم تمایل کمتری برای مشارکت در انتخابات خواهند داشت. البته فراتر و قبلتر از اصلاح طلبان، این حاکمیت است که باید زمینه و مقدمات مشارکت مردم در انتخابات را فراهم کنند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی اصولگرایان و جریان‌های تندرو با ناامید کردن مردم از دولت و دلسرد کردن آنان فکر می‌کنند که زمینه پیروزی و موفقیت خودشان را فراهم می‌کنند. این در حالی است که ناامید کردن و دلسرد کردن مردم صرفا به معنای ناامیدی آنان از جریان اصلاحات نیست و ممکن است که این ناامیدی مردم به نظام و حاکمیت نیز تسری پیدا کند. بنابراین سیاه نمایی و القای اطلاعات غلط به مردم یک اشتباه بزرگ است که تندروها مرتکب آن شدند.