قاسم محبعلی گفت: نباید این واقعیت را فراموش کرد که آمریکا و عربستان به یکدیگر نیاز دارند. همچنین آمریکا در دوران اختیارداری دموکرات‌ها نسبت به کاخ سفیدنشینی جمهوری‌خواهان زاویه‌های بیشتری با سعودی دارد و به همین دلیل مشخصاً محمد بن سلمان برای برنده شدن دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ هزینه‌های زیادی متحمل شد که البته ناکام ماند.

 

نشستن جو بایدن به جای دونالد ترامپ در کاخ سفید بی‌شک برای عربستان سعودی و مشخصاً ولیعهد پرسروصدای این کشور اتفاقی غیرمنتظره و البته نگران‌کننده بود. او این روزها بعد از چند مدت دوباره به واسطه قتل خاشقچی در تیررس نگاه‌های خاص دنیا قرار گرفته است.

 

قاسم محبعلی، کارشناس مسائل خاورمیانه در این ‌باره اظهار کرد: جو بایدن در روزهای انتخاباتی بر اساس گفتمان حزب دموکرات حقوق بشر را مهم شمرده و از تلاش‌هایش برای بهبود شرایط خاورمیانه از این نظر خبر داده بود. پس طبیعی است که او این روزها به طور جدی پرونده قتل خاشقچی را بررسی کند. به همین دلیل گزارشی را که در زمان ترامپ مخفی مانده بود منتشر کرد که این تصمیم به هر حال تاثیراتی بر روابط ایالات متحده و دولت سعودی خواهد گذاشت.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: با تمام این اوصاف نباید این واقعیت را فراموش کرد که آمریکا و عربستان به یکدیگر نیاز دارند. همچنین آمریکا در دوران اختیارداری دموکرات‌ها نسبت به کاخ سفیدنشینی جمهوری‌خواهان زاویه‌های بیشتری با سعودی دارد و به همین دلیل مشخصاً محمد بن سلمان برای برنده شدن دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ هزینه‌های زیادی متحمل شد که البته ناکام ماند. بنابراین عربستان می‌داند که باید برای رویارویی با دولت جدید آمریکا رویکرد جدیدی اتخاذ کند.

 

او همچنین گفت: در چنین فضایی اگر ایران می‌توانست رابطه‌اش را با بایدن بهتر مدیریت کند، بالطبع عربستان شرایط سخت‌تری پیدا می‌کرد که متاسفانه فرصت طوری از دست رفت که حتی احیای برجام هم در هاله‌ای از ابهام فرو رفت. با این حال، بایدن مشخصاً تلاش خواهد کرد تا به نوعی بحران یمن را رفع و رجوع کند.

 

این کارشناس مسائل خاورمیانه توضیح داد: اساساً سیاست دولت جو بایدن مبتنی بر مدیریت و کنترل کشورهای خاورمیانه است بلکه هزینه‌هایشان در منطقه کمتر شود و بتوانند اهداف فرامنطقه‌ای خود را محقق کنند تا بتوانند سیاست‌های دموکرات‌ها را در منطقه به اجرا درآورند.

 

قاسم محبعلی در پایان گفت: بن سلمان روزهای دشواری را سپری می‌کند و باید دید چطور می‌تواند عربستان را در مقطع کنونی از خطر دور کند.

 

منبع: اعتمادآنلاین