عضو سابق شورای نگهبان گفت: انتخابات هر چه پرشورتر باشد بهتر است اما اینکه چه کسی رییس جمهور شود از نظر بنده اهمیت ندارد.

 

قریب به چهار ماه تا انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم باقی مانده است، برخی از سیاسیون بر این باورند تنور انتخابات چندان که باید هنوز داغ نشده و باید زمان بگذرد و برخی دیگر هم امیدوارند در روزهای نزدیک به انتخابات فضای نشاط انتخاباتی به مردم باز گردد. لیست کاندیداهای انتخابات هم همچنان مملو از چهره های جدید، تکراری و …است.

ابراهیم رئیسی، که در انتخابات ۹۶ هم بخت خود را برای رئیس جمهور شدن امتحان کرده بود، اینبار از جایگاه قاضی القضاتی در لیست کاندیداها قرار گرفته است. شاید به همین خاطر است که برخی کاندیداتوری رئیسی و حضورش در مناظرات انتخابات به عنوان اولین رئیس قوه قضاییه ای که در این مسیر پاگذاشته است را با اما و اگر نگاه می کنند.

در همین راستا، نجات الله ابراهیمیان، حقوقدان و عضو پیشین شورای نگهبان درباره فضای انتخاباتی حاکم بر کشور می‌گوید: بنده چندان که باید در فضای انتخاباتی قرار نگرفته‌ام، باید کمی زمان بگذرد تا فضا روشن تر شود.

او تاکید دارد که انتخابات ریاست جمهوری عامل چندان مهمی در تغییر اوضاع و احوال کشور نیست بلکه آنچه که ما اکنون به آن نیاز داریم بازنگری قانون اساسی است.

ابراهیمیان گریزی هم به کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری می‌زند و درباره ورود احتمالی ابراهیم رئیسی به انتخابات به عنوان اولین رئیس قوه قضاییه و چالش های حضورش در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری از نگاهی حقوقی می‌گوید: آقای رئیسی هم مانند بقیه کاندیداها یا کسانی که می خواهند کاندیدا شوند می‌توانند وارد این عرصه و کارزار شوند. اینکه ایشان وارد فرایند مناظرات بشوند اتفاقا بسیار خوب است چراکه ایشان یک تجربه خوبی هم در قوه قضاییه کسب کرده و اگر وارد مناظرات شوند مردم هم می توانند بهتر درباره آقایان داوری و قضاوت کنند.

 

فعالیت انتخاباتی جریانات سیاسی را رصد نکرده ام

نجات الله ابراهیمیان، حقوقدان و عضو پیشین شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که انتخابات و فضای سیاسی آن را چگونه می‌بینید؟ گفت: بنده آنچنان که باید در فضای انتخابات قرار نگرفته‌ام از این رو باید کمی زمان بگذرد.

او در پاسخ به این سوال که کدام جریانات سیاسی از نظر شما شانس بیشتری برای پیروزی دارند و فعالیت‌های انتخاباتی جریانات سیاسی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ بیان کرد: بنده درباره رصد فعالیت‌های انتخاباتی جریانات سیاسی ورود نکرده‌ام.

ابراهیمیان در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره کاندیداهای ریاست جمهوری که تاکنون مطرح شده‌اند چیست؟ عنوان کرد: بنده انتخابات ریاست جمهوری را در فرایند کلی اصلاحات و تغییرات کشور یکی از عوامل جزئی می دانم و آن را عامل چندان مهمی در تغییر اوضاع و احوال کشور قلمداد نمی کنم. در واقع انتخابات هر چه پرشورتر باشد بهتر است اما اینکه چه کسی رییس جمهور شود از نظر بنده اهمیت ندارد.

او تاکید کرد: به نظر بنده ما نیاز داریم به اینکه در قانون اساسی ما یک بازنگری صورت گیرد و درباره جایگاه، نقش و شرایط ریاست جمهوری و انتخابات ریاست جمهوری از ابتدا یک بازنگری انجام شود از این رو تا قبل از اینکه یک بازنگری صورت بگیرد این که چه کسی رییس جمهور شود به نظر بنده مهم نیست.

این حقوقدان در پاسخ به این سوال که در حال حاضر که قانون اساسی مورد بازنگری قرار نگرفته باید چه کرد؟ اظهار کرد: به هر حال هر کدام از آقایان اگر شرایط ریاست جمهوری را دارند کاندید می‌شوند.

ورود رئیسی و قالیباف به انتخابات مانعی ندارد

ابراهیمیان گریزی هم به کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری می‌زند و درباره ورود احتمالی ابراهیم رئیسی به انتخابات به عنوان اولین رئیس قوه قضاییه و چالش های حضورش در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری از نگاهی حقوقی می‌گوید: بنده در این باره نظر خاصی ندارم برای ایشان و هر کدام از مسئولان و روسای قوا از جمله آقای قالیباف به عنوان رییس قوه مقننه مانعی نمی‌بینیم که اینها خودشان را برای انتخابات ریاست جمهوری عرضه کنند بنابراین بنده در این امر ویژگی مثبت یا منفی نمی بینم.

عضو پیشین شورای نگهبان گفت:‌آقای رئیسی هم مانند بقیه کاندیداها یا کسانی که می خواهند کاندیدا شوند می‌توانند وارد این عرصه و کارزار شوند. اینکه ایشان وارد فرایند مناظرات بشوند اتفاقا بسیار خوب است از نظر بنده ایشان یک تجربه خوبی هم در قوه قضاییه کسب کردند، اوضاع و احوال را مشاهده کردند و وارد مناظرات می شوند مردم هم می توانند بهتر درباره آقایان داوری و قضاوت کنند.

این حقوقدان در پاسخ به این سوال که شانس رئیسی را در این دوره چگونه می‌بینید؟، گفت: بنده در این باره نظر خاصی ندارم و نمی‌توانم حدس بزنم که فضای سیاسی چگونه خواهد بود.

منبع: خبرآنلاین